Onderhoudsstrategieën

Een onderhoudsstrategie geeft aan hoe men het onderhoud aan werktuigen, appendages en installaties uitvoert. Onderhoud kost geld, veel geld en daarom dient onnodig onderhoud worden voorkomen, maar met een juiste strategie kan de investering in onderhoud makkelijk worden terug verdiend door de grotere beschikbaarheid van het werktuig of de installatie. Doel is te streven naar een 100% beschikbaarheid van het werktuig, wat wil zeggen dat als het werktuig nodig is dit ook zonder onderbreking ter beschikking staat om te produceren. Stilstand kost meer dan goed onderhoud. Afhankelijk van het productieproces kiest men één of meerdere strategieën. In het algemeen kent men de volgende onderhoudsstrategieën:

  •  Curatief onderhoud;
  • Preventief onderhoud;
  • Inspectief onderhoud;
  • Toestandsafhankelijk of predictief onderhoud;
  • Periodiek onderhoud;
  • Gepland onderhoud;

 De soorten onderhoud worden hieronder stuk voor stuk besproken.

 Curatief onderhoud:
Volgens sommigen is dit geen onderhoud omdat men hier blijft produceren tot er een onderdeel stuk gaat en de productie stopt. Het defecte onderdeel wordt vervangen en de productie wordt weer opgestart. Toch kan dit een goede strategie zijn bij productieprocessen waar men voldoende tijd heeft om reparaties uit te voeren zonder dat de productie daar onder leidt. Een voorbeeld is een schuimrubberfabrikant die één dag het schuimrubber expandeert tot de voorraadloods vol is en de andere dag het schuimrubber verwerkt en verzend. Als er tijdens het expanderen een storing optreedt kan men altijd overgaan tot verwerking en visa versa.

Preventief onderhoud:
Bij dit onderhoud vervangt men preventief alle onderdelen die stuk zouden kunnen gaan voor nieuwe zodat een ongestoorde productie mogelijk wordt. Toch is er geen 100% zekerheid dat men ongestoord kan produceren. Preventief onderhoud wordt o.a. toegepast in suikerfabrieken waar men tijdens de bietencampagne geen storingen wenst. Ook in garagebedrijven wordt preventief onderhoud toegepast bij automobielen zoals bijvoorbeeld elke 20.000 km bougies vervangen. Preventief onderhoud kan storingen voorkomen maar is een dure en arbeidsintensieve methode.

Inspectief onderhoud:
Inspectief onderhoud is eigenlijk het inspecteren van een werktuig. Denk daarbij aan controle van het draagbeeld op de tandflanken van de tandwielen in een tandwielkast. Verder kijkt men naar de toestand van slijtagedelen zoals v-snaren, remblokken enz. en het los zitten van bouten en moeren. Indien de slijtage te groot of extreem is worden de betreffende onderdelen vervangen waarbij men in geval van extreme slijtage tevens de oorzaak dient weg te nemen.

Toestandsafhankelijk onderhoud:
Bij toestandsafhankelijk onderhoud, ook wel predictief onderhoud genoemd, wordt veelal tijdens het in bedrijf zijn van machines gemeten hoe de status van de machine is. Wentellagers kunnen d.m.v. trillingsmetingen op hun conditie worden beoordeeld. Oliemonsters worden genomen en geanalyseerd. Infraroodmetingen geven aan waar overtollige warmte wordt gecreëerd door b.v. overgangsweerstanden in schakelkasten en op aansluitpunten van kabels. Pneumatiek kan worden gecontroleerd op lekkages d.m.v. ultrasoonmetingen. De onderdelen die in orde worden bevonden worden niet in het onderhoud opgenomen maar die onderdelen die binnen afzienbare tijd problemen kunnen geven worden bij de eerstkomende gelegenheid of productiestop vervangen.

Periodiek onderhoud:
Periodiek onderhoud is onderhoud dat met een van te voren bepaalde interval wordt uitgevoerd bv. Wekelijks, maandelijks, jaarlijks of elke duizend draaiueren. Veel Onderhoud Management Systemen hanteren periodiek onderhoud.

Gepland onderhoud:
Alle onderhoudstaken dienen te worden ingeroosterd en worden voorzien van een datum waarop zij worden uitgevoerd. Er ontstaat dus een planning van werkzaamheden. In veel productiebedrijven wordt, om noodzakelijk onderhoud uit te kunnen voeren, de productie korter of langer stil gelegd en is er op een bepaalde datum een geplande onderhoudsstop. Tijdens zo’n geplande onderhoudsstop kunnen alle hierboven genoemde strategieën worden uitgevoerd. Meestal wordt dan alleen dat onderhoud uitgevoerd dat uit metingen t.b.v. toestandsafhankelijk onderhoud is komen vast te staan. Dit om de productie zo snel mogelijk weer op te starten. Jaarlijks vindt er meestal een grote productiestop of shutdown  plaats van enkele dagen tot enkele weken om revisies en modificaties uit te voeren.

Een Reactie op “Onderhoudsstrategieën

  1. Pneumatiek wordt gebruikt bij heel wat industriële toepassingen. Lekkages worden inderdaad opgespoord door middel van ultrasoonmetingen. Dit laat je best regelmatig doen. Zo bespaar je heel wat energie én geld!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s